What's your 20?

2 augustus 2013 - Steamboat Springs, Colorado, Verenigde Staten

Normaal ga je dingen meer waarderen wanneer ze er niet meer zijn. Hier geldt het omgekeerde, ik heb nauwelijks internet of telefoon verbinding en eigenlijk is dat heerlijk en zo bevrijdend (zeker als je ook je telefoon kwijt raakt). Een status-update dat pietje zijn tanden aan het poetsen is of een instagram foto van een kop koffie, het is allemaal niet belangrijk. Wat er in de rest van de wereld gebeurt doet er niet toe, ik ben hier totaal afgeschermd en in het hier en nu.

Ik kan nauwelijks geloven dat ik sinds het begin van de zomer geen nieuwe verhalen meer gepost heb. Tijd lijkt te vliegen en ik heb nog maar zo'n 3 weken over van mijn tijd hier. Er is een hoop gebeurt en elke dag was een avontuur.

Zoals ik geloof ik al eerder heb gezegd werk ik deze zomer als een 'kidwrangler'. Ik ben samen met iemand anders verantwoordelijk voor het paardenprogramma met de kinderen. (Ik sta ook op de website van de ranch! http://www.vistaverde.com/about/learn-more/our-staff/wranglers/ ) Het is zonder twijfel de beste baan die ik gehad heb. Alhoewel ik nooit zoveel uren gemaakt heb (soms wel 60+ uur p/w) heb ik nauwelijks het gevoel dat ik aan het werk ben. Op dit moment ziet mijn leven er als volgt uit:

Elke dag begint en eindigt ongeveer hetzelfde, we halen de kudde op uit de weide en vangen al de paarden die we nodig hebben voor die dag, we borstelen en zadelen ze allemaal en bespreken de activiteiten van de dag. Lunch en soms diner eten we met de gasten, het eten is heerlijk en het is een geweldig moment om de gasten beter te leren kennen. Na werk ontzadelen we al de paarden en laten we ze los in een van de weides. Onderling communiceren we met radio's. Dat is erg handig want bereik met je telefoon heb je niet, daar komt wel een hele nieuwe taal bij kijken. "What's your 20?" betekent: waar ben je nu? en 10/4 betekent "ok". Verder is alle staff zo geweldig en het is elke dag zo leuk om met iedereen te werken. Met de wranglers zijn we een heel hecht team geworden en heb een hoop hele goeie vrienden gemaakt.

Zondag:
Zondag is turnover day,  in de ochtend vertrekken de gasten van die week, alle cabins worden grondig gereinigd en rond het eind van de middag arriveren de nieuwe gasten.

Maandag:
Op maandag hebben we de een orientatie in de ochtend, dit is het eerste moment dat ik werk met de kids, en voor mij dan ook een van de meest stressvolle. We hebben het over veiligheid rond de paarden en dit is voor hun het eerste moment dat ze kennis maken met hun paard. We leren ze de basics van het paardrijden en spelen wat spelletjes in de arena.

Na de lunch rijden we naar de zipline en help ik met het opvangen van de kids

Dinsdag:
Op dinsdag hebben we een clinic in de ochtend. We werken aan wat skills en vaak oefenen we op deze ochtend de snellere gangen als draf en galop. Het is zo indrukwekkend te zien hoe snel kinderen leren en hoe zorgeloos ze zijn op de rug van zo'n gigantisch dier. We nemen ze vaak mee naar de obstacle course en spelen wat meer spelletjes.

De middag heb ik vaak vrij en help ik terry met het trainen van de paarden. Dit is iets wat ik veel doe in mijn vrije tijd en na werk.

In de avond hebben we Barn-dance, een van mijn favoriete activiteiten van de week. We doen een aantal square en line dances en het is leuk te zien hoe de gasten uit hun schulp kruipen tegen het einde van de avond!

Woensdag:
Op woensdag beginnen we vroeg want die dag hebben we "breakfast ride". Om 5 uur 's ochtends beginnen we met het zadelen van de paarden en de eerste trailride vertrekt rond 6:15. Alhoewel het zwaar is zo vroeg op te staan is dit een van mijn favoriete momenten van de week. Alle gasten gaan nemen we 's ochtend mee te paard en tijdens het opkomen van de zon rijden we de trails, rond 8 uur ontmoeten we allemaal bij de Homestead cabin en genieten van een heerlijk warm ontbijt!

Vanaf daar begint de rest van de dag. Met de kinderen hebben we de indoor arena in de ochtend en spelen daar spellen en oefenen we met de barrels voor barrel racing op zaterdag.

Na lunch rijden we met de paarden naar de merriestallen en spelen we met de veulens en de kittens. De kinderen vinden het geweldig en ze zijn stiekem ook wel heel erg schattig!

In de avond is er live muziek in de lodge.

Donderdag:
Op donderdagochtend doen we de prospectors challenge, met de paarden rijden we naar een van de riviertjes en gaan we op zoek naar goud. Natuurlijk geen echt goud maar kiezeltjes die we goud geverfd hebben maar het verbaasd me altijd hoe makkelijk kinderen te overtuigen zijn en hoe enthousiast ze zijn wanneer ze wat vinden.

Op donderdagmiddag gaan ze naar de Clarkstore met de brandweerwagen om ijs te eten en blijf in meestal in de barn om te helpen of om paarden te rijden.

Vrijdag:
Vrijdag is all-dayride. We maken lunch en stoppen ze in de zadeltassen om ergens tijdens de trailride te eten. Met de kids maken we normaal geen lange trailrides dus dit is een leuke afwisseling.

In de avond is er de mogelijkheid om naar de rodeo te gaan in Steamboat.

Zaterdag:
Zaterdag is een lange dag voor de wranglers. In de ochtend wordt ik wakker in mijn rol als indiaan en de kinderen zijn opgesplitst in twee groepen: Cowboys en Indianen. We ontmoeten elk op een verschillende plek en rijden de paarden naar de tipi, daar hebben we een heus gevecht! Wanneer we "uitgespeeld" zijn, onze vredesakte hebben ondertekent en onze cowboycookies en firewater hebben uitgewisseld en genuttigd rijden we terug en gaan we direct naar de Arena waar de Kid's rodeo plaats vind. Dit is vooral bedoelt om al de ouders te laten zien wat de kids gedaan hebben die week en iedereen kan zijn skills laten zien tijdens het barrel racen. We spelen wat andere spelletjes en hebben een "teenscramble" gevolgd door een watergevecht.

In de middag hebben we 2 uur vrij en om half 3 ontmoeten we in de barn waar we ons voorbereiden op steakride. Het is hetzelfde idee als breakfast ride, maar deze keer rijden we naar een andere locatie waar de chefs biefstukken grillen. Na het eten rijden we terug naar de ranch en is er een afsluiter in de lodge. Het verbaasd me soms hoe gehecht je kunt raken aan de gasten van die week, de zaterdagavond is vaak dan ook erg emotioneel en bijzonder. Op zondagochtend vertrekt iedereen en begint het feest weer opnieuw.

Naast werk heb ik een hoop bijzondere vrienden gemaakt veel over mezelf geleerd en genoten van de outdoors. Ik zal proberen de komende weken verhalen te plaatsen van de meest memorabele momenten.

Hopelijk gaat alles goed in Nederland en hebben jullie een heerlijke zomer! Ik beloof dat ik niet weer zo lang wacht met het plaatsen van een verhaal!

Liefs Anneke

1. Yvonne Boes -Ooms:
    3 augustus 2013
    Wat leuk om weer zo'n enthousiast verhaal van je te lezen en ja we hebben je updates gemist. Wat is het snel gegaan. Nog 3 weken en dan ga je weer een nieuw avontuur tegemoet. En al zal dat een stuk zwaarder zijn dat dit (geestelijk) ook daar zal jij op je plek zijn. Geniet van je laatste weken op VVR en houd ons maar op de hoogte. Heel veel liefs van ons allemaal.
  2. Nicolette Mijnders:
    3 augustus 2013
    Juist super in stijl met wat je vertelt, dat je zo lang geen updates schreef. Daar leven in het hier en nu kan niet beter duidelijk worden!
    Fijn dat het zo goed gaat en dat je het zo naar je zin hebt.
  3. Chantal uit Assen:
    Heey!
    Wat leuk om weer een update te lezen zeg! Heel erg leuk dat je het daar zo naar je zin hebt en dat we een beetje weten hoe jij de weken door maakt! Super! De tijd gaat snel inderdaad haha!
    Heel veel plezier nog!
    Liefs!